Första advent firas in med julens smaker!

Hoppas att ni har en skön första advent!
 
Det har jag i alla fall, snön ligger som ett vitt täcke över hela staden och det är jue bara såå mysigt. Min morgon belv dock inte riktigt alls som jag trodde. Isac fick nämligen väldigt ont i foten igår kväll och kunde inte ens gå på den efter att ha blivit stämplad på under gårdagens matcher, så sjukhuset trodde vi väntade  på morgonen, så min träning med de andra blev inställd. MEN konstigt nog kunde Isac gå på foten nu på morgonen och den kändes mycket bättre, så vi klev upp och tog oss en riktig lång frukost och sen drog jag iväg till Iksu en sväng. Det blev ett riktigt bra pass faktiskt:
 
Benstyrka:
Frivändningar 3x6st (47kg)
Step up på låda 4x6st (70kg)
Marklyft 3x3st (70kg)
 
..och efter styrkan körde jag:
Spinning 55, det var ett rikitg bra pass där pulsen verkligen fick jobba! 
 
När jag kom hem gjorde jag och isac lite lunch och sedan var det dags att plocka fram julens dofter till köket. Vi har bakat ett super gott (måste jag få säga) vörtbröd som jag fick receptet på av syrran! och en pepparkaksdoftande müsli. 
 
 
 
 
Ingredienser:
  • 2 dl grovt rågmjöl
  • 1 dl rågkross
  • 4 dl vetemjöl
  • 4 msk vört
  • 1 dl russin
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 2 dl lättöl
  • 2 dl mild yoghurt
  • 3/4 dl mörk sirap
  • 1/2 dl rårörda lingon
Sätt ugnen på 200°C.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i öl, yoghurt, sirap och lingon.
Klicka ner den lösa degen i en smord avlång bakform som rymmer ca 1 1/2 liter per bröd.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.
Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.
 
 
Ingredienser:
  • 5dl Rågflingor
  • 5dl Havregryn
  • 100g hasselnötter och eller mandlar (jag blandade båda två)
  • 2dl Pumpakärnor
  • 1dl coccosflingor
  • 1dl Linfrön
  • 1/5dl flytande honung
  • 2dl vatten
  • 5msk rapsolja
  • 1,5msk pepparkakskrydda
  • 2-3dl tränbär och russin
Hacka mandlarna/ nötterna och blanda i en stor bunke med övrika torra ingredienser (förutom kryddan, bären och russinen)
Blanda ihop, vatten, olja, honung och pepparkakskryddan blanda och höll över den rorra blandningen. 
Krama in vätskan så den verkligen blandas in i de torra.
Bred ut det på en ugnsplåt med bakplåtspepper.
Stoppa in plåten i mitten av ugnen 200 grader, 20-30min 
VIKTIGT att du rör om då och då under tiden så att müslin inte bräns. 
Tag ut ut ugnen och låt svalna helt innan du tillsätter de torkade bären och/ eller russinen!
 

Hoppas ni kommer tycka att de är lika gott som jag! Nu kommer snart Maria och hämtar lilla Currie som vart på besök hos oss från i Onsdags, mycket mysigt med lite katt besök! Sen ska jag och Isac på middag hos hans föräldrar!
 
Kram på er!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myhomerun.blogg.se

En förkärlek för träning och matlagning!

RSS 2.0