Förta dagen på praktiken och LCHQ-meny

Hej på er!
 
Har haft fullt upp idag, första dagen på praktiken och det känns bra men som vanligt har jag alltid lite blandade känslor så här efter första dagen. Jag har inte riktigt kommit in i någonting än och allting är nytt, så det är en del att ta in just nu. Jag har påbörjat lite smått med en lektionsplanering inför torsdagen för då drar det ingång på riktigt. Ska ha en samhälls 2a och introdusera dem i psykisk ohälsa, intressant, läskigt och spännande på samma gång! ;)
 
Jag har förresten läst på lite om vad Fredrik Paulún ni vet han som gör både lite olika frukostflingor, muslis och juicer kallar för LCHQ-dieten. Som i mina öron låter väldigt vettigt. LCHQ srår för Low carb high quality, det bygger helt enkelt om man översätter det till svenska, lågkolhydratskost med hög kvalité. Kvalitén avser både näringen i maten som du äter, upplevelsen av det du äter och hur detta påverkar livskvaliteten. Maten som du äter ska självklart även ge energi, inte ta energi av dig. Näringen ska bland annat räcka till: muskler, hjärna och immunförsvar.

 LCHQ är skapad för att ge en korrekt mängd av det fett som bränner fett, bygger muskler, minskar inflammationer och håller oss friska.

Proteinintaget inom LCHQ är högre än vad de flesta är vana vid, något som ofta ger stora hälsovinster i form av blodtryckssänkning, bättre mättnad och ökad muskelmassa. Viktigt att påpeka är också att LCHQ inte är en kaloribegränsad diet.

LCHQ är en livsstil som gör att din kropp blir snyggare oc samtidigt friskare – utan den tuffa vånda som många dieter kräver. I LCHQ är det viktigt med regelbunden motion, för endast genom att röra på dig – anstränga hjärta och alla andra muskler  - kan du må så bra som möjligt. LCHQ är alltså mer än bara en diet. Det är en livsstil.

Rätt mat och dryck enligt LCHQ

  • Grönsaker.
  • Rotfrukter.
  • Nötter och frön.
  • Frukt och bär i måttliga mängder.
  • Små mängder bulgur och quinoa.
  • Olivolja, avocado, nötter och rapsolja.
  • Kyckling, fisk, skaldjur, ägg och magra köttprodukter.
  • Kaffe.
  • Te.
  • Ett dagligt glas rött vin (följer jag inte).

Fel mat och dryck enligt LCHQ

  • Sockerrika produkter som glass, godis och läsk (men lite fusk måste tillåtas ibland tycker jag, på helgen eller om man är bortbjuden till någon).
  • Raffinerade kolhydrater som vitt ris, vit pasta, pulvermos, snabbmakaroner.
  • Dolda sockerbomber som t.ex. blodpudding och sötad yoghurt.
  • Korv och bacon.
Jag har faktiskt tänkt testa denna i veckan så idag bjöds det på LCHQ-pytt i panna med stekt ägg! och det var riktigt gott, jag dubblade satsten för denna är bara för 2p och vi ville ha matlådor också!
 
240 g fryst renskav (jag valde älgskav för de hade jag hemma)
400 g kålrabbi
1 röd paprika
1 gul lök
35 g kokosfett
2 ägg
salt
peppar
 
 
1. Skala och tärna kålrabbin, kärna ur och tärna paprikan.
2. Hacka löken.
3. Värm upp cirka 1 tesked av kokosfettet i en teflonstekpanna.
4. Lägg i renskaven fryst. Dela skaven efterhand med en trägaffel så att den blir jämnt bryn.
5. Ta upp skaven från pannan och finhacka den.
6. Lägg grönsakerna i stekpannan med det mesta av kokosfettet och stek på hög värme i cirka 1 minut så att det får lite stekyta.
7. Sänk värmen till medel och stek under omrörning i cirka 10 minuter.
8. Lägg tillbaka skaven i stekpannan och värm upp tillsammans med grönsakerna.
9. Smaka av med salt och peppar.
10. Fördela pytten på två tallrikar.
11. Värm det sista av kokosfettet i stekpannan och stek äggen “sunny side up” och lägg på pytten
 

 
 

För tre veckor sedan skrev jag att jag innan jul skulle klara av att göra 5 x 3 chins OCH idag klarade jag det!! :) är riktigt nöjd faktist. Sprang även distan innan. distans med ökande tempo  40min började på 4,48min/km och efter varje 10 min ökade jag snabbheten. så det blev 4,36, 4,30 och sistan slutade jag på 4,28min/km.
 
En riktigt trött tjej gör nu kväll och säger go natt! :)
 
Kram!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myhomerun.blogg.se

En förkärlek för träning och matlagning!

RSS 2.0