Fredag kväll!

 Ikväll har jag och Isac bara tagit hand om varandra och haft en lugn och skön kväll! 
Vi lagade bland annat egna pitabröd ala Anna skipper (suuper goda) och till det färsksallad med tomater, paprika, avokado och gurka samt en egengjord yoghurt aioli! :)
 
 
Pitabröd:

50g jäst

5 dl vatten

1½- 1 tsk salt1- 2 msk sirap

2 msk olivolja

Ca 9 dl sikt och 2 dl fullkorn Labans Dinkelmjöl

Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med fingervarmt vatten (37°) och blanda i salt, sirap, olja och nästan allt mjöl (var försiktig med mjölet, jag tycker att det blir bäst när degen är lite kladdig innan jäsningen).

Låt degen jäsa övertäckt ca 1 timme.

Tag upp den på mjölat bord, dela den i 20 delar och kavla ut till ca 1⁄2 cm tjocka kakor.

Lägg dem på smord plåt och grädda i 275° mitt i ugnen ca 8 minuter.

Låt kallna under bakduk.

Skär en skåra i bröden så de kan fyllas.

Viste ni att: Dinkel är ett urvete som är flertusenårigt. Odlas idag ekologiskt på Gotland. Dinkel kan användas istället för vetemjöl. Dinkel är rikt på essentiella aminosyror. Det innehåller lika mycket proteiner som hönsägg, rikt på B-vitaminer som är bra för hud, hår och naglar. Ökar immunförsvaret. Rikt på fibrer som är bra för tarmen http://www.annaskipper.se/annasdinkelpita.html

Aiolia med turkisk youghurt:

2 dl Arla Köket® turkisk meze matyoghurt
3 st vitlöksklyftor
1 tsk fransk
senap
1 msk olivolja
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Blanda yoghurt med vitlök, senap, olja, salt och peppar. Enkelt och super gott. Jag tyckte själv att det räckte med 2 vitlöksklyftor. 
 
 
Nu ska jag gå tillbaka till Isac!, imorgonbitti är det inbokat yoga och senare på kvällen en dejt med Kajsa! ;)
Kram på er!

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myhomerun.blogg.se

En förkärlek för träning och matlagning!

RSS 2.0