Lycko besked firas med en supergod Broccoli-& skinkpaj!

Hallå!
Har äntligen börjat fatta lite av statestiken, bitarna börjar falla på plats och det känns som att det är dags så här en vecka fram till tentamen! Psykologi som vetenskap, som kursen jag läser nu heter är den sista kursen jag läser på min utbildning innan jag gör min sista praktik som sträcker sig fram till januari 2013! Sen är jag KLAR! helt overkligt men sjuukt skönt faktiskt! Jag var faktiskt helt inställd på att få åka till Ö-vik och göra min praktik eftersom att de har haft jätte mycket besvär att hitta praktikplatser här i Umeå MEN så ringde telefonen idag...... Jag får reda på att det har hittat en plats för mig på Minervaskolan här i Umeå, som i princip ligger vägg i vägg med vår lägenhet! Jag har hört  bra om den skolan och det känns mycket skönt att få vara i Umeå och slippa pendla varje dag, de samtalet gjorde verkligen min dag! Så nu går jag bara omkring med ett leende på läpparna!!
 
Firade lyckobeskedet med att göra en mycket god broccoli-& skinkpaj till middag innan träningen. Paj ses ofta som en maträtt som innehåller mkt fett och kalorier men det här är en smalare variant av paj där jag byter ut en del av smöret i pajskalet med potatis, grädden mot lättmjölk och osten mot 17% lättost och det blir helt suveränt.
 
 
Pajskal:
  • 2 koktka kalla potatisar
  • 1/2 dl flytande matfett
  • 1dl vetemjöl
  • 1dl grahamsmjöl eller fullkorsdinkelmjöl
Innehåll:
  • 250g färsk broccoli
  • 200g rökt skinka eller kassler
  • 8st soltorkade tomater i olja
  • 1st vitlöksklyfta
  • 2dl riven ost (17%)
  • 3st ägg
  • 3dl lättmjölk
  • 1tsk fryst basilika
  • 1tsk italiensk salladskrydda
  • salt och vitpeppar 
  1. Sätt ugnen på 200grader, mosa potatisen i en bunke och blanda med resten av ingredienserna till pajskalet, lättast görs detta med händerna!
  2. Tryck ut pajdegen i en form och förgrädda därefter pajskalet i mitten av ugnen, 200 grader ca 10min.
  3. Dela broccolin i mindre bitar, koka i lättsaltat vatten någon minut. Krama ur vattnet ur broccolin, och lägg ner den i det förgräddade pajskalet.
  4. Skär skinkan och de soltorkade tomaterna i små bitar och fördela i pajformen. Strö över hälften av den rivna osten.
  5. Vispa ihop ägg, mjölk, riven vitlök, torkad basilika, italiensk salladskrydda och peppar. Häll äggblandningen över allt i pajformen och strö över resten av osten.
  6. Grädda i ugn 200 grader ca 30-40 min.
 
Nu kommer Isabelle och hämtar upp mig och Angelica med bilen, himla skönt med tanke på att det spöregnar och är glashalt ute. Vi ska fara och träna och idag blir det benstyrka!
 
Kram!


Kommentarer
Berit Barcheus

Vad roligt att det gick vägen med praktiken. Lycka till och puss och kram från mamma.

2012-10-30 @ 17:58:09
Ida-Maria

Grymt jobbat, härligt att se mållinjen :)))) de ska vi fira ;)

Svar: Eller hur! :) det känns overkligt men ändå riktigt skönt! ;)
AnnaKarin Barcheus

2012-11-03 @ 21:26:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myhomerun.blogg.se

En förkärlek för träning och matlagning!

RSS 2.0