Mustig korvgryta med bulgursallad!

 
Det känns som att korven har blivit lite stämplad som "onyttig mat" senaste tiden. Men jag skulle vilja påstå att det helt beror på kvalitéten på råvarorona i korven. Nu finns det ju så fina alternativ på nyckelhålsmärkta korvar som inte alls innehåller flera mängder fett och vart innehåll är ekologiskt. Idag när jag var på affären köpte jag en korv med 15% fett alltså lika mycket som helt vanlig nötfärs innehåller. Så efter träningen i eftermiddags blev det att åka hem och tillaga en korvgryta som jag hittade receptet på http://www.alltommat.se/.
 
 
Ingredienser (korvgrytan):
  • 400g Mager falukorv
  • 4st salladslökar
  • 10st Pärltomater eller körsbärstomate
  • 1st gullök
  • 1msk senap, söt och grovkornig
  • 1st Köttbuljongtärning
  • 1dl vatten
  • Färsk timjan
  • 1tsk flingsalt
  • svartpeppar
Ingredienser Bulgursallad:
  • 3dl bulgur
  • 5dl grönsaksbuljong (tärning + vatten)
  • 5st torkade tomater (hackade)
  • 2st skivade salladslökar
1. Skär korv, salladslök och tomater i bitar och i halvor. Skala och hacka löken.
2. Fräs korv och lök i smör 2–3 min. Tillsätt tomathalvor, senap, buljongtärning och vatten och låt koka ihop 2–3 min. Smaka av med timjan, salt och peppar.
3. Tillaga bulgurn i grönsaksbuljong enligt anvisningarna på förpackningen. Rör ner tomater och salladslök. Servera till korven.
 
 
 
Jag måste tipsa om en buljong som är hur bra som helst, den innehåller inget jäst, socker eller emulgeringmedel som andra buljonger på tärning ofta gör och den är dessutom helt ekologisk. Det är "Bio food" lantbuljong som har denna och den går att hitta i vanliga matvaruaffären. Jag handlade den på coop vidd deras ekologiska del av affären. Den funkar som komplement till alla buljonger och förgyller verkligen smaken!
 
Eftersom att jag är laktosintolerant och älskar valios produkter, har jag nu sett att de har släppt en ny serie som heter PRO FEEL, här ingår proteinyoghurt, proteinkvarg och proteindrycker. Gjorda av färsk mjölk och som dessutom är extra proteinrika med mindre socker och fett. Mjölkprotein innehåller alla essentiella aminosyror, de mättar bra och är viktiga för musklernas funktion och tillväxt. Alla produkter innehåller även viktiga D- och B-vitaminer. Detta är perfekt som mellanmål före eller efter träningen när man behöver få i sig rikligt med protein och där andra "vanliga" youghurtar innehåller hälften så mkt protein och dubbelt så mkt kolhydrater och då även till viss del socker. Så dessa måste provas!
 
 
Så lite tips så här på Tisdag kväll!
 
Kram!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myhomerun.blogg.se

En förkärlek för träning och matlagning!

RSS 2.0