Saftigt kikärtsbröd

Go´kväll!
Efter att ha suttit vid skolbänken hela dagen var det skönt att möta upp Angelica i backen. Det kändes faktiskt lite kallt idag, jag har som inte riktigt börjat vänja mig vid att det blir kallare nu. Passet bestod av 10st löpningar och 20st gånger upp med olika slags hopp. Vi var rejält påpälsade efter att passet var klart!
 
 
Ikväll har jag och mamma bara myst på här hemma hos mig och blandannat bakat ett av mina favorit bröd. Ett bröd som jag fått receptet på av just mamma och det blir riktigt saftigt tack vare kikärtorna som även gör att brödet får en högre proteinhalt. Så detta måste ni bara testa!
 
 
Kikärtsbröd:
  • 250g kikärtor
  • 4,5dl vatten
  • 50g torrjäst
  • 2tsk salt
  • 0,5dl rapsolja
  • 1msk ljussirap
  • 5dl Rågsikt
  • 7-8dl specialvetemjöl

1. Mixa  bönorna med 2dl vatten, tillsätt sedan resterande av vattnet.

2. Värm röran lite varmare än fingervarmt ca.42grader

3. Häll jästen i en bunke och tillsätt den varma röran.

4. Tillsätt sedan rsterande ingredienser.

5. Jäs degen övertäckt i 30min.

6. knåda degen på bakbord, dela den i två delar och rulla till längder. Skär i sex delar av varje längd och forma till runda bullar.

7. Sätt dem på en plåt med bakplåtspapper och täck över med bakduk, jäs i 30min.

8. Grädda i 225grader i mitten av ungen, ca. 15min.

 

Kram på er!

 

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myhomerun.blogg.se

En förkärlek för träning och matlagning!

RSS 2.0