Morgonstund har guld i mun!

God morgon!
Idag ringde klockan på 05.55, då var det bara upp, klä på sig och snabba sig till tjejerna som stod och väntade. Vi är ett gäng tjejer som har startat en sida på facebook, där vi spontant kan höra av oss till varandra för att planera in morgonlöpning, det är toppen då det inte alltid är det mest motiverande att kliva upp och gå ut i kylan helt ensam. Igår var det min tur att vilja ha med mig någon på morgonen och jag fick med mig tre tappra brudar på turen. Det blev en 40minuters tur bland stock och sten :)
 
Det bästa jag vet med morgonträningen är frukosten efteråt! :) att få komma hem hoppa in i duchen och sen kunna sätta sig ned en stund i lugn och ro med med en kopp nybryggt kaffe, en gröttalrik och en god macka. Frukosten smakar ju aldrig så bra som efter en härlig tur i löpspåret!
 
Här kommer ett recept på ett av mina favorit frukostbröd, av Leila Lindholm.
Ett super gott bröd som innehåller både mycket nyttaiga fibrer, vitaminer och fetter
från nötterna och den torkade frukten.
p.s det är även väldig lättlagat och kräver inte några långa jästider! ;)
 

Filmjölkslimpa

Färdigt på: ca. 60 min

4.5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2.5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor

1 dl hasselnötter
1 dl torkade fikon (eller aprikoser, ett tips är det från saltåkvarn som är ekologiskt odlade och fantastiskt goda)
1 dl russin

Gör så här

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.

3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.

4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.

5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.

 



Kommentarer
Berit Barchéus

Måste prova receptet, verkar gott och enkelt.
Kram mamma

2012-09-26 @ 13:09:15
Angelica

Asgott bröd!!!! :D ska jag göra mycketmeycket ofta :D

2012-09-29 @ 12:23:24
URL: http://livefortraining.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myhomerun.blogg.se

En förkärlek för träning och matlagning!

RSS 2.0